تینا>عالی و زیبا

تینا خودرویی است که برای نخستین‌بار در سال 2003 و در ژاپن رونمایی شد. نسل اول این خودرو در فاصله سال‌های 2003 تا 2008 به تولید می‌رسید اما نسل دوم آن‌ که نسبت به گذشته کمی کوچک‌تر شده بود، در سال 2009 معرفی شد.

نامگذاری این خودرو همچون یادگیری زبان ژاپنی، در طول زمان فرآیندی پیچیده را طی کرده چرا که به عنوان مثال، تینا هم‌اکنون در بازارهای استرالیا و یا نیوزیلند با نام نیسان ماکسیما و در بازارهای آمریکای شمالی با نام نیسان آلتیما شناخته می‌شود.

Nissan Teana 2011

هرچند برای تینا در بازارهای جهانی سه نوع پیشرانه مختلف درنظر گرفته شده اما نمونه‌های وارداتی این خودرو عموماً از پیشرانه‌ای شش سیلندر 2.5 لیتری (این مدل با نام 250XV مشهور است) با توانایی تولید 182 اسب‌بخار و گشتاور 228 نیوتن‌متر بهره می‌برد.

این موتور که مجهز به سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌هاست، نیروی تولیدی خود را به محور جلو منتقل می‌کند. در این مدل، مصرف سوخت ترکیبی خودرو در حدود 9.5 لیتر است که با درنظر گرفتن باک 70 لیتری آن دیگر جای نگرانی نیست.
بر روی تینا، اخرین نسل گیربکس‌های پیشرفته نیسان و همان  CVTهای معروف نصب شده است. البته این گیربکس قابل تعویض با نمونه‌های 6سرعته دستی نیز هست.

سیستم تعلیق این خودروی 1550 کیلوگرمی نیز بگونه ای است که تحمل حداکثر وزن 2040 کیلوگرمی را برای آن امکان‌پذیر می‌سازد.

فرمان خودرو که مجهز به سیستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشی تینا را به 5.7 متر رسانده که نسبت به طول 4.8 متری آن نسبتا قابل قبول خواهد بود.

سیستم‌های کمکی پایداری همچون EBD ، ABS ، TCS و نهایتا سیستم ضدلغزش VDC به صورت استاندارد در این خودرو دیده می‌شود.

ایربگ‌های سرنیشینان جلو، پرده‌ای‌ و جانبی که مجموعا به 4عدد رسیده‌اند در مقایسه با سایر رقبای قدرتمند آن واقعا نا امید کننده ظاهر شده و هیچ حرفی هم برای دفاع کردن از خود نخواهد داشت.

در نمای ظاهری، هرچند بزرگ بودن ابعاد واندازه‌های خودرو نظرشما را جلب می‌کند اما با این حال وقتی پشت فرمان آن قرار می‌گیرید کمی نظرتان تغییر خواهد کرد و به جمع‌وجور بودن طراحی کابین آن پی خواهید برد ولی به هرحال برای سوار نمودن 5 نفر سرنشین هنوز هم می‌توان به آن اطمینان کامل داشت.

ادوات داخلی هرچند طراحی ساده‌ای دارند اما موقعیت دسترسی به آن‌ها کاملا مناسب است. تریم چوبی درب‌ها و چرم بکار رفته در داشبورد از کیفیت کاملا مناسبی برخوردار است.

اما چرم صندلی‌های و همچنین کیفیت ادوات قرار گرفته در کنسول مرکزی، نسبت به قیمت خودرو بسیار پائین‌تر از سطح انتظارات شماست؛ وعلی‌الخصوص ذکر این نکته که نسبت به ماکسیما مرغوبیت کمتری دارند نیز شاید بیشتر شما را عصبانی کند!

نبود دوربین عقب یا حداقل سنسور دنده عقب یکی دیگر از مشکلات این خودروست. از طرف دیگر وقتی شخصا اقدام به نصب این‌دو آپشن می‌کنید، از سوی نمایندگی احتمالا به باطل‌کردن گارانتی 36 ماهه خودرو خود متهم خواهید شد.

همانطور که انتظار می‌رود، باوجود گیربکس CVT شروع حرکت تینا کمی کند است. اما به فاصله چند ثانیه بعد، این گیربکس ضعف خود را جبران کرده و شتاب خوبی را در دسترس شما قرار خواهد داد و حتی ممکن است به عدد 9.6 ثانیه‌ای نیز برای شتاب آن دست یابید.

هنگام نشستن در تینا و بخصوص در ردیف عقب، برخلاف نیسان ماکسیما، تکان‌های تعلیق دیگر آزار دهنده نخواهند بود. اگر با سرعت به پیچ‌ها وارد شوید به لطف سیستم‌های پایداری متعدد آن، با مشکلی مواجه نشده و راننده و سرنشین جلو نیز با خیال راحت، پیچ را تحمل خواهند کرد.

اما این قضیه برای سرنشینان عقب کمی متفاوت است چرا که طراحی صندلی‌ها بگونه‌ای نیست که کاملا بدن را در خود جذب کند. از این‌رو جابجایی سرنشینان عقب در عبور از پیچ‌ها، بسیار محتمل می‌شود.

این ویژگی برای رانندگی تهاجمی جوانان قطعا دردسر ساز است چرا که فرصت انجام عکس‌العمل‌های سریع را کاملا از آن‌ها می‌گیرد. طوریکه در حین تعویض سریع لاین‌ها بویژه در سرعت‌های 110 تا 120 این امر کاملا خود را نشان خواهد داد.



نظرات شما عزیزان:






تاريخ : سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط پارسا